“Daha iyi bir dünya için yeni yollar ve herkes için sağlık”

Hepimizin bildiği gibi İzmir, EXPO 2015’in resmi adayı ve İtalya’nın aday şehri Milano’yla bir yarış halinde. Milano’dakiler ne tür faaliyetler içindeler bilemiyorum ama İzmir EXPO’ya nasıl hazırlanıyor ve hazırlandığı bu EXPO neyin nesidir bu konuda kısa kısa birkaç bilgi vermek istiyorum. (Bu yazının amacı, Türkiye’nin gündeminde olan bir konu hakkında bilgi edinmek isteyenlere kısa ve anlaşılır bir şekilde olayı özetlemektir.)

Ø EXPO, exposition’ın kısaltılmasıdır. Türkçe karşılığı “sergi” dir. EXPO’lar “Dünya Sergisi” ya da “Dünya Fuarı” olarak da adlandırılır.

Ø Amaç; ülkelerin uzmanlaşmış oldukları konulardaki bilgi birikimlerini daha yaşanır bir dünya için paylaşmak üzere bir araya toplanmaktır. Burada ürünler değil fikirler, kültürler ve dünyanın geleceği için projeler sergilenir. Dünyanın kültür, tarih ve eğitim olimpiyatları olarak da nitelendirilebilir.

Ø EXPO, Uluslararası Sergiler Bürosu (BIE) tarafından organize edilir. BIE’ye 98 ülke üyedir. Ülkemiz, 2004 yılı Ekim ayında BIE’ye üye olmuştur.

Ø EXPO 5 yılda bir düzenlenir ve en az 3 en fazla 6 ay sürer. İlki 1851 yılında Londra’da düzenlenen EXPO’lar 150 yılda 63 kez düzenlenmiştir. (ancak BIE’ye üye olmadığımız için bunların hiçbiri Türkiye’de gerçekleştirilmemiştir.)

Ø EXPO’lar gerçekleştirildikleri kentlerin kimliğine hafızalarda silinmeyecek bir itibar kazandırmış olurlar. Örneğin, ilk dünya fuarı 1851 yılında Londra’da düzenlenirken kente ünlü Kristal Palas’ı kazandırmıştır. Eyfel Kulesi ise, 1889 Paris EXPO’su için inşa edilen, 100 yılı aşkın süredir Paris’e hem maddi getiri sağlayan hem de şehrin hafızalardaki yerini sağlamlaştıran eşsiz bir yapı olmuştur.

EXPO 2015 İZMİR

“Daha iyi bir dünya için yeni yolar ve herkes için sağlık”. Temanın “sağlık” olarak seçilmesiyle hem BM Binyıl Hedeflerine ulaşılmasına katkı sağlanması, hem de dünya kamuoyunun, bilim ve teknolojideki ilerlemelerin faydalarının gösterilmesi amaçlanmıştır.

Sağlık teması EXPO tarihinde ilk kez işleniyor. BM’nin hedef olarak belirlediği 2015 yılı ile İzmir EXPO’ sunun yapılış tarihi aynı amaçlar doğrultusunda buluşturulmaktadır. ( Temanın en beğendiğim tarafı da bu)

Logo: EXPO 2015 İzmir logosunun tasarım çalışmaları İZEXPO Konsorsiyumu bünyesinde bulunan Londor firması tarafından gerçekleştirilmiştir. 17 adet logo tasarımı önerisi icra komitesi tarafından değerlendirilerek 5’e indirilmiş, 5 logo tasarımı arasında da halk oyuyla bu logo seçilmiştir.

Logoda bulunan zeytin ağacı, Ege kültürünün bir parçası olarak yüzyıllar boyunca uzun yaşamı sembolize etmiştir. “Ölmez Ağacı” olarak da anılan ve tasarımda kullanılan zeytin ağacı, bölgenin yerel özelliklerini taşıyan küresel bir yaşam ve sağlık sembolüdür

Bütün bu tanıtım, bilgilendirme ve süslü cümlelerin ardından şu da unutulmamalıdır ki, EXPO’nun başarısı ya da başarısızlığı öncelikle yöneticilerin ve bu işi organize edenlerin elinde. Sonuçta hiçbir organizasyon İzmir’den büyük olamaz. O yüzden öncelikli düşünülmesi gereken İzmir’dir, EXPO değil. Biz iyi bir organizasyon yapabiliriz, fuarın süreceği 3-6 aylık süreci de başarıyla atlatabiliriz ancak bu sürecin sonunda, organizasyon sona erdiğinde bütün bu idealist ve süslü söylemlerden İzmir ne kazanacak bunu çok iyi muhasebe etmeliyiz. Çünkü geçmişte İstanbul’da bir HABITAT düzenlenmişti ve bu organizasyonun İstanbul’a ne kattığını çok merak ediyorum.

Son olarak eklemek istediğim bir de oylama sayfası var. Bu sayfanın ne kadar etkili olduğu tartışılır çünkü oylamaya katılım oranı çok düşük ve İzmir açık ara önce. Ama ben yine de linki vermek istiyorum http://www.infoexpo2015.com/index1.php